marianne-in-spanje.reismee.nl

Heet - heter - koud!!!

Nou, vanochtend om 8.30 uur vertrokken. Het was toen al 32 graden, dus best wel lekker om naar wat koelere streken af te reizen. Ik heb geen moeite met die warmte, maar je kunt niet zo heel doen. Beetje hangen, beetje slapen, beetje drinken.

Het is de eerste keer dat ik alleen met de auto op vakantie ga. 25 jaar lang gingen we met z’n vieren. Mijn lieve Jan was een meester in het inpakken van de auto. Als je die zooi naast de auto zag staan, dan kon je niet geloven dat dat allemaal mee kon. Maar na hoor, het lukte ieder jaar weer. Nu was het natuurlijk een fluitje van een cent om alles erin te kwakken. Ik had zelfs nog een jasje meegenomen en mijn wandelschoenen. Geen probleem!!!

Eerst naar het noorden tot voorbij Valencia. Dat was nog bekend gebied voor mij: die heerlijke uitzichten op de azuurblauwe zee, de uitbundig bloeiende oleanders in de middenberm van de weg in alle tinten rose en rood, de grasgroene rijstvelden voor die heerlijke paellarijst, de onafzienbare oranje sinaasappelplantages, echt schitterend.

Daarna moest ik afslaan richting Zaragoza. Ik reed nu in de provincie Aragon. Later in Navarra. Ik vind dat zo leuk om die plekken te bezoeken. Het zijn allemaal machtige historische namen in de geschiedenis van Spanje. Wij in Nederland hebben er ook het nodige van meegekregen in de geschiedenisles! Ferdinand van Aragon met Isabella van Castilië, wie kent ze niet!?

Eerst onderweg even koffie gedronken, de auto uit en WHAM!! De hitte sloeg in mijn gezicht! Het was hier i.p.v. koeler nog veel heter dan bij mij. Het hele terras van de koffieplek was leeg. Iedereen zat binnen!!! Het was niet te harden buiten. Nou dat wil voor mij wat zeggen!!!

Daarna een stop in het Middeleeuwse Teruel, bekend om de schitterende gebouwen in Mudejar stijl. Ik ben helemaal weg van die stijl: een combinatie van moslim en christelijke architectuur. Veel boogjes, torentjes en gebruik van geglazuurde tegeltjes. Welgemoed begon ik mijn wandeling door de nauwe straatjes en steegjes met de zo kenmerkende hobbelkeitjes, maar oh wat was het heet!!! Zo rond de 42 graden!!!! Er stond een harde wind, die als een föhn op standje 4 in je gezicht blies!! Niet te doen gewoon. Dus toch maar weer naar binnen gevlucht met een koel drankje. Daarna weer verder in de auto. Lang leve de airco!!!!

Langzaamaan veranderde het landschap: de prachtige oleanders waren verdwenen. Nu stonden er uitgebloeide bremstruiken in de middenberm en later helemaal niks meer! Wat een kale bende! Ik reed over een hoogvlakte op ongeveer 1200 meter. Je hebt helemaal niet in de gaten dat je zo omhoog gaat.

Het was heerlijk om eens lekker te kunnen gassen. Ik ben geloof het hele jaar nog niet boven de 70 kilometer geweest! Dus af en toe even lekker plankgas gescheurd. Heerlijk! Maar ja daarna heb ik toch maar keurig de cruise control aangezet, want een bekeuring is ook zonde!

Ik kwam langs Bardenas Reales een soort woestijngebied, waar elk ogenblik John Wayne ( God hebbe zijn ziel!) om de hoek zou kunnen verschijnen of Rooie Roggers, weet je nog van die kauwgum plaatjes??? En ik hoorde steeds die song van the good, the bad and the ugly!!!

Veel gebieden zijn totaal verpest door al die windmolens en al die velden met zonnecollectoren. Zal wel nodig zijn, maar ik vind het horizonvervuiling!!

Ik kwam al een beetje in de buurt van Pamplona en ik vond het tijd om een overnachtingsplekje te gaan zoeken. Dus mijn telefoon gepakt om een hotelletje in de buurt te spotten. Wat denk je? LEEG!!!!!!!!!

Onbegrijpelijk, ik had hem helemaal niet gebruikt onderweg, want ik wist hoe ik moest rijden en toch leeg. Ik heb het aan mijn zoon Leander gevraagd of hij wist hoe dat kwam. Hij wist het ook niet. Nou ja, dan maar op de bonnefooi als er langs de kant van de weg een bord met een bed zo komen. Dat zie je heel veel.

Ik kwam langs het plaatsje Olite en daar stond een reclamebord van een Parador daar. Paradores zijn staatshotels, die altijd gevestigd zijn op supermooie plekken en in supermooie gebouwen zoals kloosters, kastelen en zo. Het was altijd al een droom om daar eens te logeren, maar ja die prijzen zijn ver boven mijn budget! (Zo rond de €150,00 per nacht) Ik had geen zin om verder te zoeken dus ben ik toch maar naar dat stadje gereden.

Een werkelijk adembenemend mooi stadje. Helemaal ommuurd, uit de dertiende eeuw met een giga sprookjesachtig kasteel met allemaal torentjes. Zo’n beetje als die prachtige kastelen aan de Loire. In een deel was een Parador gevestigd.

Maar oh toen ik uit de auto stapte was het STERVENSKOUD!!!!! Een keiharde wind en het was zo rond de 25 graden. Nee niet lachen, dat voelde echt koud als je al weken 35 graden gewend bent. Wat een contrast met een paar uur daarvoor. Dus ik heb nu voor het eerst weer eens een jasje aan gehad en een spijkerbroek!!!!!!

Toen ik door de stadspoort het dorpje binnenliep zag ik in een steegje een heel mooi uithangbord van een schattig hotelletje. Ik ben dus niet in de Parador beland, maar in hotel Merindad. Ik heb een beeld van een kamer, wat heet, een junior suite met een soort speelweide als bed!!! en voor de helft van de prijs van de parador kamer!

Nou het is alweer een heel verhaal geworden. Nu lekker slapen en morgen naar San Sebastian.


Reacties

Reacties

Carla

Je reis is begonnen met allerlei mooie indrukken van wat je onderweg bent tegen gekomen en zo zullen er nog vele volgen. Geniet lekker verder

Frank

Dag lotgenoot,
Door toeval op je reisblog terechtgekomen. Ik ben zelf een groot liefhebber van Spanje en zeker het noordelijk deel heeft zich de laatste jaren in mijn belangstelling mogen verheugen. (zie ook de bijpassende verhaaltjes op mijn reisblog http://frala-op-reis.reismee.nl/)
Geen idee hoever westelijk je wilt gaan en hoe veeleisend je t.a.v. accommodatie bent, maar hier een paar suggesties:
Ga in San Sebastian aan de pinchos. De Baskische tegenhanger van tapas. Soms zijn enkele pinchos voldoende de maaltijd de maaltijd te laten.
Onder Santander bevindt zich het park Cabàrceno. Dat is een soort kruising tussen een safaripark en een ‘gewone’ dierentuin. Je rijdt er met de auto in. Er is daar is makkelijk een dag door te brengen.
Als je geen hoogtevrees hebt, mag je naar Fuente Dé tuffen en daar met een kabelbaan naar halverwege God met fenomenaal uitzicht. (Picos de Europa)
Qua landschappelijk schoon is er amper verkeerd te rijden. Lagos de Covadonga (bekende etappeplaats bij Vuelta) is daar ook een voorbeeld van, maar helaas is het daar nu (zomermaanden) niet mogelijk met de eigen auto naar boven te rijden (verplicht met de bus). Niet zo gek ver daarvandaan, aan de N 625 naar het Zuiden, is Hotel Restaurante del Alto Sella (https://hoteldelaltosella.com/ ook via booking.com te reserveren). Vrij eenvoudig familiehotel, maar heerlijk rustig en een prettige startplaats voor wat lokale rondjes. Als je mazzel hebt, staat Sopa Castilliana op het menu. Zelden zo’n lekkere soep gegeten!!!
Nog een geinig hotelletje: Hotel Rio Viejo in Cubillas de Arbas. (https://rio-viejo.co/) Tegen moeder Angelina en dochter Ana, die deze tent runnen, heb ik eens gezegd: Jullie zitten hier niet om geld te verdienen, maar om gasten blij te maken. Inmiddels al 3 x geweest. Op AP 66, van Oviedo naar Leon, afslag ri. Villablino nemen.
Voor meer suggesties: frala2811@gmail.com
Plezierige reis verder, maar dat gaat in dat gebied zeker lukken.

Monique

Nou Mop je bent weer in alle temperaturen terecht gekomen. Wat een ontdekkingen weer, dat is wel het voordeel als je telefoon leeg is.
Een mooi vervolg en geniet ervan!!!

Nanda

Je hebt nu al weer bijna een hele vakantie beleefd in deze eerste rit!!
Heel mooi en knap hoe je alles op je af laat komen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!