marianne-in-spanje.reismee.nl

Restje Cangas en Leon in volle glorie

Gisterochtend afscheid genomen van Cangas de Onis. Wat een naam he voor een plaatsje? Maar als ik je vertel dat Cangas valllllei betekent ( voor alle zekerheid maar een paar ellen extra!) in het Asturisch of Asturiaans, dat weet ik niet en Onis water in het Keltisch, dan is het meteen duidelijk toch?

Nog even op de plaatselijke zondagsmarkt geweest. Ik ben niet zo van markten, maar ik had gehoord dat er hier een gedeelte was waar de boeren uit de omstreken hun waren verkochten en dat vind ik wel leuk. En inderdaad het barstte van de stalletjes met kazen, ontzettend veel kazen. Dat is hier nu eenmaal voor. Ook ontzettend veel soorten bonen. De meesten kende ik niet. En ook heel veel soorten hammen. Nou dat is echt Spaans!

En toen was Cangas ook al weer geschiedenis. Wat een enig plaatsje! Ja ik weet dat ik in herhaling verval als ik steeds maar aan het miauwen ben over die enige plaatsjes, maar het is gewoon zo. Het ene is nog leuker en sfeervoller dan het andere.

Toen was Leon aan de beurt. Mijn hoofdreden om hier naartoe te gaan was de kathedraal daar. Ik heb daar tijdens de kunstgeschiedenis cursus bij Wout veel over geleerd, dus wilde ik hem graag in het “eggie” zien. Ik reed dus naar mijn volgende airbnb: villa Esmeralda in de Calle Rey Emperador. Nou dat zijn toch klinkende namen, dat belooft een prachtig verblijf! Kwam ik me toch in een achterbuurt terecht! Heel unheimisch! Dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt. In de advertentie stond dat het een kwartier lopen was naar het oude centrum. Een jongen,Walter,stond me op te wachten. Het onderkomen was heel ruim, maar het was in een soort kelder met een klein raam. Als ik naar buiten keek was er een binnenplaatsje met niks en een meters hoge stenen muur eromheen. Ik vond het net de Bijlmerbajes. Het was heel donker binnen. Ik vond het 3x niks. Bovendien was hier ook geen wifi, er lag geen kaart van de stad, wat eigenlijk altijd wel het geval is. Nou ja, Walter exit en ik ging zo gauw mogelijk naar buiten om het kwartiertje te lopen naar de oude stad. Het was toen rond 16.00 uur. Er liepen allemaal onduidelijke types door die buurt. In ieder geval heb ik daar geen Spanjaard gezien. Het kwartier lopen bleek ruim een half uur en ik moest steeds vragen waar de oude stad was, omdat ik geen idee had welke kant ik op moest. Ik moest dus heel goed opletten hoe ik liep, want ik moest ook weer terug zien te komen. En het was bloedheet. Eenmaal in het stadje kwam ik langs een schattig pleintje San Isidoro met een schattig hotelletje:Boccalino. Daar heb ik een kaart gevraagd. Toen kon ik me tenminste oriënteren. Wat een fantastisch sfeervolle stad. Het oude deel is praktisch autovrij en overal zijn pleintjes vol met barretjes, enig!! Ik heb daar wat gegeten en ben toen weer teruggelopen, want ik wilde voor donker weer in mijn kelder zijn. Ik verveelde me kapot en ben van ellende maar gaan slapen. Vanmorgen heb ik besloten dat ik daar niet wilde blijven. Weet je door zo’n stad slenteren is best vermoeiend dan is het fijn om even naar je kamer te kunnen gaan, maar dat was gewoon te ver om steeds heen en weer te lopen in die hitte. Ik heb het eerder genoemde hotel Boccalino gebeld en daar een kamer voor 2 nachten gereserveerd. Heeeeeeeerlijk. Alles op een paar minuten lopen bij de hand. Wel zonde van het geld natuurlijk, maar ja, dan eet ik maar een paar dagen bietjes!

Vanmiddag het hoofddoel bezocht van mijn verblijf hier: de kathedraal. Een beauty van een gebouw in puur gotische stijl. Zoooo mooi. De bouw is begonnen in 1205. Ze hebben er maar 50 jaar over gedaan toen was hij klaar.

De gotiek komt na de Romaanse periode en voor de Renaissance, zo midden 12de eeuw tot begin 16de eeuw. De eerste gotische kathedraal is gebouwd in Saint Denis in 1135. De moren waren eindelijk verdreven en er ontstond een nieuw elan. Net als nu hadden hotemetoten behoefte om zich van anderen te onderscheiden door “landmarks” zoals bijv. het Centre Pompidou in Parijs of het Guggenheim in Bilbao. In die tijd deed men dat door steeds mooiere, hogere kathedralen te bouwen. In Saint Denis werden de Franse koningen begraven, dus is het niet zo gek dat de bouw daar begon. In honderd jaar zijn er over heel Europa 200 gotische kathedralen gebouwd. En dan te bedenken dat gotisch eigenlijk een scheldwoord was! Het deed denken aan de Goten en dat waren barbaren. Velen vonden die stijl dus in het begin lelijk. Men was gewend aan de gebouwen met heel dikke pilaren en ronde bogen. Die waren nodig om de enorme gewelven te dragen. Kenmerkend voor de gotiek is de lichte constructie in de gebouwen. Om de gewelven te dragen maakte men toen steunberen aan de buitenkant, zodat de pilaren binnen heel ijl konden zijn. Bovendien konden de zware muren vervangen worden door glas, waardoor het licht de kerk kon binnen komen. Lichtval werd een obsessie. Het had een belangrijke religieuze betekenis, want in de bijbel zijn de eerste woorden:”In den beginne was er licht! Het licht moest zorgen voor de juiste atmosfeer om te bidden. Het moet voor de middeleeuwse mens een overrompelende ervaring zijn geweest, gewend als hij was aan duisternis. De kathedraal in Leon heeft bijna 2000 vierkanten meter aan glas-in-lood ramen. Onvoorstelbaar mooi! Maar het gebouw is ook heel fragiel. Er is gebouwd op vroegere Romeinse thermen, dus de fundering is eigenlijk al niet goed. Bovendien is er een slechte steensoort gebruikt. Dat het gebouw nog staat mag een wonder heten. Vooral toen een of andere gek had bedacht om de koepel in het midden van de kerk te vervangen door een barokkoepel! Veel zwaarder! De pilaren konden het gewicht niet dragen en bijna was de hele boel als een kaartenhuis in elkaar gezakt! Ook nu nog wordt er steeds gerestaureerd. De westgevel was nu voor een groot gedeelte aan het oog onttrokken door bouw werkzaamheden. Vanavond tijdens de ondergaande zon kleurde de muren roombotergeel, schitterend! Zo meteen een beetje kunstgeschiedenis erbij :-)



Reacties

Reacties

Ans

Mooie reis, Marianne

Irca

Die markten waar de boeren hun producten verkopen kom je in Frankrijk ook veel tegen en zijn zo gezellig.
Groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!