marianne-in-spanje.reismee.nl

Cuenca

Gisteren uit Logroño vertrokken naar Cuenca. Ongeveer 500 km. Eerst bijna 400 km. pal naar het zuiden tot bijna bij Madrid. Het eerste uur was het landschap schitterend: heuvelachtig en allemaal wijngaarden, zooo mooi! Door de vele bochten schoot ik niet echt op. Gelukkig was er weinig vrachtverkeer. Om 16.00 uur was ik in Cuenca. Ik had al van zoveel mensen gehoord dat dat zooooooo’n mooi stadje is, dat ik dat toch ook nog maar even heb meegepakt.

Het oude deel stamt uit 1200 en is boven op een rots gebouwd. Het staat bekend om zijn “hangende huizen” en inderdaad staan veel huizen op het randje en hangen de balkons boven de diepe kloof. Het hoogste deel ligt op 1300 meter. Het was gisteren de heetste dag van de hele reis (42 graden)en het was dus zweten om omhoog te sjokken naar de Plaza Mayor. Meteen neergestort voor een koud pilsje. Oh wat had ik een dorst! Ik heb eigenlijk nooit dorst, maar nu kon ik wel blijven drinken. Ik ben maar overgegaan op water, want ik moest natuurlijk wel bij de les blijven.

Hoe diep kan een mens zinken, maar op de Plaza Mayor ben ik in zo’n rood toeristentreintje gestapt, omdat ik niet de fut op kon brengen om nog eens verder te klimmen naar het hoogste punt van de oude stad, terwijl ik dat natuurlijk wel wilde zien. De tour duurde 5 kwartier. Via de oordopjes kreeg iedereen uitleg in de gewenste taal, maar ik heb ze uitgedaan, want ik kon geen eeuw, moskee, klooster,kasteel, kathedraal meer hoooooooooren! Gewoon een beetje zitten soppen in dat bloedhete treintje (geen airco!!!!!) Zo kreeg ik op een makkelijke manier toch alles te zien. Oh wat het ligt het daar prachtig. Eenmaal boven, gewapend met water, ben ik weer uitgestapt en heel rustig naar beneden gewandeld. Op de Plaza Mayor wat gegeten en toen op het plein gewacht tot het ging schemeren, want ik wilde alles ook zien met de lichtjes aan. Sprookjesachtig mooi.

En nu ga ik ontbijten en naar huis rijden. Nog ruim 300 kilometer.

Ik ben drie weken weggeweest, maar het lijken wel drie maanden. Ik heb zoveel verschillende dingen gezien. Ik vond het een fantastische reis. Vooral de afwisseling tussen cultuur en natuur vond ik geweldig.

Ik wil jullie weer bedanken voor alle reacties. Het is erg leuk om die te lezen. Ik hoop dat jullie via mijn verhalen mee hebben kunnen genieten van dit schitterende deel van Spanje. Voor wie het nog niet heeft gezien, het is een absolute aanrader.

Dit blog gaat sluiten. Als je al uitkijkt naar het volgende dan hoef je niet zo lang te wachten. Op 6 september vertrek ik weer voor een reis naar de oostkust van de V.S. Beginnend en eindigend in New York en met een bezoek aan de Niagara watervallen.

Reacties

Reacties

Carla

Wat een prachtige reis en leuk dat ik op deze manier kon meegenieten.

Meerkoet

Zo´n hangend huis , dat lijkt me wel wat . Dan kan je héél lange geraniums van het balconnetje laten afhangen en misschien klimt er nog een prins langs omhoog ....
Maar ach , daar heb je toch allemaal geen tijd voor , want je gaat weer opnieuw koffers pakken , nu met engelstalige reisgidsen . Gôh ... vermoeiend hoor , voor een lezertje als ik om al die blogs bij te houden .
Dus in september al wéér een ? Pfffffffffff

Meerkoet

Trouwens , ik kwam gisteren Hector tegen ... hij deed jou de groeten . Die man reist ook heel wat af hè .

Irca

Mooie reis en fantastische verhalen ??
Dankjewel
En veilige laatste kilometers.
Groetjes Jos en Irca

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!