marianne-in-spanje.reismee.nl

Grotten en valleien

Vanochtend ben ik eerst naar de grot van Altamira gegaan. Dat is hier 2 kilometer vandaan. Het is een nepgrot naast de echte. Maar het werd in de echte zo druk, dat de kleuren van de rotstekeningen snel verbleekten. Er mogen nu nog maar 5 mensen per week in. Ik ben toch naar de nepgrot gegaan en ik heb daar geen spijt van. Ze hebben zo mooi het leven van toen in beeld gebracht: met hologrammen zie je de mensen voor de grot zitten rondom een vuur en ze zijn aan het koken, vuistbijlen aan het maken enz. De rotstekeningen zijn ook minutieus  nagemaakt, maar er wordt ook duidelijk gemaakt welke materialen ze gebruikten en hoe ze de “verf” aanbrachten. Er zijn ook duizenden voorwerpen in de grot gevonden. Veel gereedschappen, sieraden, gebruiksvoorwerpen. Die zijn wel allemaal echt. Ik vond het dus wel een meerwaarde hebben om dit gezien te hebben.

De tekeningen dateren van 13.000 tot 15.000 jaar geleden. De grot is ongeveer 12.000 geleden ingestort en tot 1879 wist niemand van het bestaan. De tekeningen zijn dus uitstekend geconserveerd. Zo goed zelfs dat de ontdekker werd uitgemaakt voor een vervalser! Niemand had namelijk ooit zoiets gezien. Later doken er veel meer grottekeningen op, ook in Frankrijk en toen moest men wel erkennen dat de tekeningen echt waren! De goede man was toen al 15 jaar dood.

Maar ja, het zat me toch niet lekker dat het een nepgrot was. In heel Cantabrië zijn nog 17 grotten gevonden. Een aantal is te bezoeken en wat blijkt: die tekeningen zijn veel en veel ouder zo’n 65.000 jaar! Ik was toch al van plan om het achterland van Cantabrië te gaan bezoeken en dan zou ik wel langs zo’n grot komen. Nou het was een schitterende tocht. Oh wat is het hier mooi. Het zijn eigenlijk allemaal valleien, die door tunnels en viaducten met elkaar verbonden zijn. (Proef even dat woord “vallei..........) Heel lieflijk allemaal. Ook nog het begin van de rivier de Ebro bezocht. Een onooglijk stroompje, wat verderop een van de grootste rivieren van Spanje zal worden. Ik kwam door de schattigste dorpjes. Ik had overal wel willen blijven, maar ja ik was op grottenjacht.

Het lieflijke verdween en het werd echt een ruig, kaal berglandschap. Daar zaten die tekeningen dus verstopt! Nergens was een bordje te bespeuren met een aankondiging van de grot. De weg werd steeds smaller, er kwamen steeds meer haarspelden en het asfalt was verdwenen. Nou ik dacht wel dat het geen grot was waar hordes toeristenbussen zouden komen. Dat was gewoonweg onmogelijk! Ik moest er zelf al niet aan denken als ik een tegenligger was tegengekomen. Je kon elkaar echt niet passeren. Dus zou er eentje achteruit moeten, geen pretje met zo’n steile afgrond naast je. Maar ok dat gebeurde niet. Wel moest ik regelmatig stapvoets rijden, omdat er een kudde paarden of koeien rustig midden op de weg liepen te kuieren. Nou ja, alleen kalmte kan je redden! Onderweg een paar keer gevraagd naar die grot. Ja hoor ik ging de goede kant op! Eindelijk kwam ik bij een parkeerplaats, die helemaal leeg was. Dat beloofde niet veel goeds. Het bord met de naam van de grot was helemaal verbleekt. Ik heb me rot gezocht, maar ik kon nergens een ingang vinden en er was helemaal niemand om het te vragen. Helaas, helaas, ik moest onverrichter zake omkeren :-(

Maar er is hoop: ik zag in mijn boek dat er hier in de buurt ook nog grotten zijn, die ik kan bezoeken. Dat staat morgen als eerste op het  programma. En dan ga ik CantabriĂ« verlaten en reis ik door naar Asturias.

Vandaag geen foto’s. Het landschap is zo mooi, dat is niet in een foto te vangen en foto’s van een nepgrot, daar zitten jullie niet op te wachten.

Reacties

Reacties

Annelies

Dat heb jij weer hoor! Geen kip te bekennen. In ieder geval weer een leuke belevenis Mar! Fijne trip nog.

Monique

Zo, dus je hebt je (g)rot gezocht naar die plek ........ Jammer dat er niets te vinden was.
Grottenontdekker, is dat iets voor jou?
Zo ontdek je wel de parels van Spanje, weer een mooi verhaal.
Hoop dat je weer een prachtige slaapplaats vindt.
Een mooie reis.
Liefs!!

Annelies

Trouwens, wat zijn eigenlijk VALEIEN? ( denk een drukfoutje haha)
Maakt niet uit. Kan gebeuren.

Suus

Lekker hoor al die prachtige verhalen!!!

Meerkoet

Ach , da´s nou jammer ..... geen foto´s van Altamira ! Mijn huis heet Altamira en daar hebben ze natuurlijk de naam van die grotten van afgekeken. Ik had wel eens willen zien hoe het er bij die boefjes uitziet ~=)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!