marianne-in-spanje.reismee.nl

Bilbao verkennen

Vandaag dus de stad een beetje verkend. Ik zeg een beetje, want het was weer zo heet, dat de zin om veel te lopen me verging. Ik dacht dat het hier in het noorden wat koeler zou zijn!!! Nou forget it! Ik heb heel veel kerken bezocht, omdat het daar zo heerlijk koel was!!! Voor de deur van mijn vissershuisje is een bushalte. De bus bracht me in ongeveer 10 naar het metrostation. Ook hier weer allemaal van die mooie pleinen met klaterende fonteinen en prachtige bloemperken. Nog 1 halte met de metro en toen was ik in casco viejo, de plek waar Bilbao is ontstaan. Er waren eerst maar 3 straatjes, dat werden er later 7. Vroeger was dat hele deel helemaal ommuurd. Het hart wordt gevormd door de Plaza Nueva, een heel groot langwerpig plein met 64 bogen. Eigenlijk net zo als in alle Spaanse steden. Onder de bogen was het gezellig druk en heerlijk koel. En het was weer de ene pintxos bar na de andere! Ik ben toch maar gewoon met koffie begonnen! Hier ook weer een labyrinth van smalle straatjes met kleine barretjes. Dwars door de stad stroomt een brede rivier, de Nervion. Ik had daar nog nooit van gehoord. Maar heel gezellig met allemaal bootjes die alle kanten op voeren.

Ik had gelezen dat hier de grootste overdekte markt van Europa was, dus zette ik mijn schreden daar natuurlijk heen. Nou en of hij groot was! Beneden allemaal pintxos bars. Je kon er over de hoofden lopen, zo druk was het. Boven was de vlees, vis en groentemarkt. Daar was het niet zo druk. Hier en daar was wel een Jugendstill raam te zien, maar deze markt mag dan wel de grootste zijn, die van Valencia vind ik 10x mooier. Daarna wilde ik naar de kerk van de heilige Begoña. Ook nooit van gehoord, maar vanaf daar had je een heel mooi uitzicht op de stad. Het waren 340 treden. Wat heb ik toch altijd met trappen????? Elke reis is het weer raak! Ik had drie treden gedaan, maar toen gaf ik het op. Ik had gelezen dat er ook een lift in de buurt was. Dus die ben ik toen maar gaan zoeken en voor €0,45 was ik enigszins boven. Maar om echt bij Begoña te komen moesten er toch nog wel het nodige geklommen worden. Tja, een mens moet over hebben voor een mooi uitzicht!!!!! Eerst maar weer even de kerk in om af te koelen. De kerk was prachtig, alles goud wat er blonk. Er was toevallig ook een trouwpartij. Kennelijk bekende mensen, want de kerk zat bomvol en er zong een enorm koor. Prachtig om mee te maken. Die huwelijken hier zijn ware modeshows! Er schuift van alles langs: tule, zijde, ook traditionele kleding van die dikke katoenen rokken met gouddraad en dat in die hitte! En allemaal op van die palen van hakken! En niet te vergeten die hoeden!!!!!!!van die Maximahoeden, recht, schuin, allerlei standen. Als een man wat wilde zeggen tegen zijn vrouw moest hij eerst onder die hoed duiken. Zo’n grappig gezicht!

Eenmaal weer buiten had ik inderdaad een prachtig uitzicht over Bilbao en kon ik heel goed die slingerende rivier zien. Hij vormt op het einde een estuarium van wel 30 kilometer. Daar is ook een stuk afgeschermd, omdat dat natuurlijk een paradijs is voor veel vogels.

Daarna weer lopend naar beneden. En dan kom je helemaal langs van die echte Spaanse barretjes. Heel sober en donker met twee tafeltjes en maar 5 soorten pintxos, maar wel veel echter dan beneden.

Ik nam 3 pintxos en een glas cider en ik was €6,00 kwijt. Beneden waren de pintxos €3,00 per stuk! Dat scheelt een slok op een borrel. Oh ja, de borrel: een glas cider! Dat wordt hier veel gemaakt, maar ik heb het niet zo veel zien drinken. De barkeeper pakt een glas en een fles cider. Die houdt hij heel hoog vast en dan mikt hij van grote hoogte de cider in het glas. Er ging geen druppel naast! Moet je geen Parkinson hebben! De bedoeling is dat de cider dan gaat schuimen. Nou dat gebeurde ook wel, maar het was heel snel weg. Ik vond het helemaal niet lekker. Een soort afwaswater, hoewel ik dat nog nooit heb geproefd ;-)

Ik heb ook nog wat pintxos meegenomen voor vanavond in mijn huisje met een lekker pilsje erbij. Morgen is mijn laatste dag in Bilbao. Ik heb een fietstour geboekt en ‘smiddags ga ik het Guggenheim van binnen bekijken.

Ik ga nu eens verzinnen waar ik maandag naartoe ga. Voorlopig geen steden meer.

Reacties

Reacties

Jos

Mooi verhaal Marianne.

Lia

Ik geniet weer van je resavonturen.

Ria

Gezellig hoor.
Iedere ochtend even meelezen wat je hebt gedaan en weer gaat doen.
????
X

Annelies

Hoi Marianne, Heb nu pas je reisavonturen gelezen. Daarvoor geen tijd gehad. Hebben Gail verhuist naar Rotterdam, vandaar. Verders vind ik dat je weer fantastische plekken hebt laten zien en mooi vertelt over de plekken die je hebt bezichtigd!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!