marianne-in-spanje.reismee.nl

Laatste dag in La Rioja

Wat was hetweer een schitterende dag vandaag. Twee supermooie dingen bezocht.

Eerst die k..parkeergarage uit zien te komen! Gisteren was het weer lachen. Ik kwam in die garage en ik moest naar 67. Maar de telling ging zo onlogisch, want de deur van de lift was bij 125. Nou ja, ik ben maar gewoon gaan rondlopen tot ik uiteindelijk bij 67 uitkwam. Ook nu moest ik eerst weer achteruit rijden om de bocht omhoog te kunnen maken. Ben ik daar net mee bezig, komt er eentje van boven naar beneden denderen. Het scheelde niet veel of ik was geplet. Even diep zuchten en toen de frisse lucht weer in. Nou ja fris, het was alweer tegen de 40 graden. In de auto met de airco merk je dat natuurlijk niet en ik genoot van het schitterende landschap! Ik had geen zin in weer een stadje. Ze zijn allemaal even leuk, maar ik heb er voorlopig wel genoeg gezien! Toen zag ik ineens een bordje met “Wijnmuseum” erop bij het stadje Briones. Ik ga niet zo graag naar musea. Ik verveel me altijd heel gauw en ik krijg er altijd hoofdpijn. Maar nu vond ik het wel een goed idee, want daar was vast airco!!! Nou het was een van de mooiste musea, die ik ooit heb gezien. De Unesco heeft het zelfs bestempeld als het mooiste wijnmuseum ter wereld! Volgens mij klopt dat, al heb ik ze natuurlijk niet allemaal bezocht. Het heet Vivanco. Dat is de naam van een familie, die al eeuwen wijn maken. Behalve dat zijn twee broers begonnen met het ontwikkelen van een museum, waar werkelijk alles over wijn belicht wordt. En hoe: het is een schitterend modern gebouw van 5 verdiepingen, die ook allemaal weer ondergronds zijn gebouwd om het landschap zo min mogelijk te belasten. Er zijn 5 enorme zalen met een bepaald thema. Natuurlijk alles over het maken van wijn. Alles wordt uitgelegd via duidelijke korte films. Het staat vol met alles wat met de wijn productie te maken heeft vanaf vroeger tot nu. Oude persen, manden, gereedschappen enz. Echt schitterend. Maar ook een zaal waar je kunt zien hoe de vaten worden gemaakt, de kurken, de etiketten, de flessen. Prachtige oude foto’s, oud glas uit de Egyptische, Griekse, Romeinse tijd. Alles authentiek. Ook een zaal met kunst, waar wijn in voorkomt: mozaïeken, schilderijen, beelden, muziek, films zo volledig en mooi uitgestald.

Een zaal met meer dan 3000 kurkentrekkers van heel oud tot supermodern. Alle soorten en maten glazen. Ik heb werkelijk mijn ogen uitgekeken. En......... ik was daar helemaal alleen. Onbegrijpelijk zo’n mooie plek. Het is gewoon niet genoeg bekend. In mijn reisgids stond het ook niet. Het was puur toeval dat ik daar naarbinnen ging. Buiten was nog een gigantische tuin van Bacchus met meer dan 200 druivensoorten van over de hele wereld.

Toen was het tijd voor het volgende hoogtepunt: de winetasting tour in de winery van de Marqués de Riscal. Het oudste wijnhuis van de Rioja streek. Ze zijn begonnen in 1858. De klapper daar is het 5 sterrenhotel wat op het landgoed is gebouwd door Frank Gehry. Je gelooft je ogen niet zo bijzonder is het. Het heeft ook weer die golvende vormen met titanium platen net als bij het Guggenheim, alleen zijn ze nu roserood, goud en zilver. Het rood verwijst naar de wijn, het goud naar het netje wat om de flessen zit en het zilver naar het lood aan de bovenkant van de fles. In een interview op film zei hij dat wijn altijd iets feestelijks is, het wordt meestal gebruikt bij blijde gebeurtenissen. Nou als je net gebouw ziet word je er heel blij van, tenminste ik wel en velen met mij. Het ligt aan de rand van het dorpje Elciego. Aan die kant heeft hij stenen gebruikt, waar ook de kathedraal en de dorpshuizen van zijn gemaakt, jit respect voor het verleden en aan de kant van de wijnvelden is hij helemaal los gegaan. Wat een feest van vormen en kleuren! Ik zou daar best een nachtje hebben willen slapen.

De rondleiding was een beetje hetzelfde als gisteren en ook de proeverij. Als je die mensen moet geloven dan proeven ze zowat de hele fruitkraam in die wijnen: appel, peer, aardbei, framboos enz. enz. Ik ben een wijnanalfabeet, want ik proef dat allemaal niet. Ik proef maar één ding of ie lekker is of nooit. En ze waren lekker!!

Wat een schitterende dag!

Morgen mijn laatste stop: Cuenca. Daar blijf ik 1 nacht en zondag ga ik weer thuis achter de geraniums zitten!



Reacties

Reacties

Monique

Nou laat die geraniums maar even zitten want je hebt het nog steeds naar je zin.
Wat een paradijs om doorheen te rijden.
Het lijkt alsof je maanden onderweg bent geweest met al die avonturen. Wat valt er toch veel te ontdekken in Spanje. Daar hoef je niet voor naar het andere eind van de wereld.
Nog een mooie reis Mop en kijk uit dat je geen blaastest hoeft te doen.

Meerkoet

Drieduizend kurkentrekkers ...... een verzameling waar ik nooit bij stilgestaan heb. Eerder 1 zo´n trekker en 3000 flessen , maar ach ... ieder z´n meug . Je hebt er weer een spannend en leesgraag verslag van gemaakt. Wij / ik lees het allemaal vanuit de luie stoel en laat jou het werk doen ..... ach , wat zou ik je graag even willen helpen om met die ene kurkentrekker 3000 flessen open te maken ... en dan samen de parkeergarage in om achteruit de dag weer opnieuw te laten beginnen ...
Mooie streek daar !

Lia

Wat een leuke reis is het toch,vooral dat wijnmuseum lijkt me wat.Ben alweer de hele week xiek,keel,hoesten,en snotverkouden.We zien elkaar binnenkort.

Carla

Wat zijn er toch veel mooie dingen in deze wereld. Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Ik wens je alvast een hele goeie reis terug naar je thuishonk.

En met die geraniums valt het ook wel mee, want die heb je helemaal niet voor je ramen staan. ?

Paulien

Bedankt dat ik mee mocht op jouw reis, ik heb genoten van jouw verhalen!!
tot de volgende keer!!

Ina

Met een paar dagen weer in je eigen vertrekken. Wat heb je ook met deze reis veel gezien en gedaan. Wat Monique schreef, heb ik ook.. Het lijkt alsof je veel langer onderweg bent door al die mooie verhalen. Thuis eerst maar uitrusten en nagenieten, waarna een volgende trip bedenken.

Christine

Prachtige reis!
Je zal veel kunnen na-genieten.
Nu rustig naar huis rijden. Het warme weer wacht op jou!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!