marianne-in-spanje.reismee.nl

León, een juweeltje

Vandaag de hele dag in León doorgebracht. Heerlijk! Vanochtend vroeg, was alles nog uitgestorven. Nog een beetje koel ook. Rond een uur of 11 komt de boel een beetje tot leven. In een mum van tijd zitten alle terrassen vol en dat zijn er wat! Om 10.00 uur ben ik eerst naar het casa de Botines gegaan. Het door Gaudi ontworpen woonhuis. Hij heeft het gebouwd in opdracht van 2 zakenmensen, die in textiel handelden. Het zakelijke gedeelte was op de benedenverdieping en het woongedeelte op de tweede en derde verdieping. Later is het een bank geworden. De bankeigenaren hadden geen boodschap aan alle subtiliteiten van Gaudi. Dus alles werd eruit gesloopt en zakelijk ingericht. Later heeft een stichting het overgenomen en het pand weer in oude luister hersteld. Op de eerste verdieping is een heel interessante tentoonstelling ingericht over het leven en werken van Gaudi. Ik heb dat al eens gezien in Barcelona, maar het geheugen een beetje opfrissen kan geen kwaad!

De oude stad, die door de Romeinen is gesticht is nog voor een groot gedeelte ommuurd met enorm dikke muren en heel veel bastions. Het moet een onneembare vesting zijn geweest. Inmiddels was de horde pelgrims naar Santiago ook ontwaakt en een lange karavaan liep door de hoofdstraat van León, nog een kleine 300 kilometer te gaan. Je kunt ze herkennen aan de Jacobsschelp op hun rugzak. Sommige pelgrims waren zo zwaar bepakt dat ze helemaal voorover liepen. Hoe die ooit Santiago levend moeten bereiken is mij een raadsel. Het was alweer bloedheet en het laatste stuk gaat over de hoogvlakte, dus heel weinig beschutting. Sommigen hadden alleen een klein rugzakje om. Sommigen op enorme bergschoenen en anderen op slippertjes. Heel leuk om te observeren. Nou ik ben blij dat ik niet hoef! Ik hield me staande door steeds op een terrasje neer te strijken. ‘sMiddags even een klein siëstaatje en dan maar weer lekker slenteren en mensen kijken. Over het algemeen zijn de bezoekers Spanjaarden. Je hoort heel weinig andere talen spreken. De pintxos bars heb je hier niet, maar hier krijg je bij elke consumptie gratis een tapas. En niet zo’n miezerig schaaltje pinda’s, nee ik kreeg bij mijn wijntje een pistoletje met een plak tortilla erop. Na twee wijntjes en 2 tapas zat ik bomvol. Die sfeer ‘savonds is zo heerlijk. De ergste hitte is voorbij, maar het blijft zwoel. De muren stralen hun warmte nog heel lang uit.

En dan ga ik morgen weer verkassen. Ik ga naar het oosten rijden naar het plaatsje Logroño in de Rioja streek. Ik ben benieuwd wat me daar weer te wachten staat!

Reacties

Reacties

Meerkoet

Hoi GT , León lijkt me inderdaad erg mooi en aantrekkelijk om op slippertjes de ronde te doen
( Pffff ... ) , maar liever kijk ik uit naar je verhaal van morgen ...... het onderwerp " wijn " is altijd interessant en ligt vér van rugzakken , lopen en bergbeklimmen ........ pffff ...

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!