marianne-in-spanje.reismee.nl

Capricho en Palacio Sobrellano in Comillas

Ik had grootse plannen voor vandaag. Een autotochtje door het prachtige Cantabrië. Het is hier zo mooi. Weer een beetje Oostenrijk, maar altijd weer de zee in de buurt. Trouwens het plaatsje waar ik overnacht heet: Santillana del mar, maar het ligt helemaal aan de zee!! Beetje raar toch? Hetzelfde als dat Zandvoort aan Zee niet aan zee ligt! Afgelopen nacht was het noodweer. Maar vandaag was het weer prachtig. Wel af en toe bewolkt maar zo’n graadje of 23. Heerlijk om wat te doen. Ik zag wel op het nieuw dat het overal spookt in Noord Spanje. Het prachtige plaatsje Olmite in Navarra, waar ik vorige week nog was heeft nu te kampen met overstromingen. Voor alle plaatsen waar ik nog naartoe wil zijn noodalarmen afgegeven. Nou ja, ik zie wel waar het schip strandt.

Maar voordat ik vandaag met mijn rondrit zou beginnen wilde ik eerst nog even het plaatsje Comillas aandoen. Dat zouden heel mooie huizen staan had ik ergens gelezen. Nou, dat heb ik geweten. Ik ben er de hele dag gebleven zo fantastisch was het daar. Allereerst ligt het aan zee en dan kan het bij mij al niet meer stuk en.......er was een gebouw van Gaudi. Ik wist niet dat Gaudi ook buiten Barcelona gebouwen had ontworpen. Het gebouw is een klein paleisje voor een vrijgezelle dandy, Maximo Diaz de Quijano, die schathemelrijkwas geworden in Cuba.

Het gebouw heet:”El Capricho” (wat “gril” betekent) en is gebouwd in een parkachtige omgeving, naast een ander paleis, waarover straks meer. Gaudi was toen 28 jaar en nog helemaal niet zo bekend. Het is het eerste huis wat hij ontwierp. Het is een mengelmoes van stijlen: middeleeuws, catalaans, moors en fantasie- elementen. De buitenkant is gemaakt van rode baksteentjes, veelvuldig onderbroken door zonnebloemtegels en rijk versierd met smeedijzeren hekwerk. Het geheel wordt omzoomd met een prachtige tuin, waar nu de hydrangea’s in rose, rood en blauw in bloei staan. Het is een heel apart, gezellig huis. Binnen is voor de plafonds en de vloeren hout gebruikt. Gaudi heeft ook de meubels ontworpen, het hang- en sluitwerk, echt alles. Alle kamers liggen aan een ronde gang. De slaapkamer is op het oosten, waar het ochtendlicht binnenkomt. Alle kamers hebben een smeedijzeren balkon, waar een bankje in is gemaakt. Zo origineel!

De arme Maximo had behalve centjes ook een enge ziekte uit Cuba meegenomen. Toen het huis net af was is hij daar geheel alleen gestorven!

Naast het huis van Maximo staat een gigantisch paleis: Palacio de Sobrellano. Waarom is er nou juist op die plek bij dat minuscule dorpje een paleis gebouwd? Nou, dat zit zo: Antonio Lopez woonde met zijn ouders in Comillas. Pa ging dood, toen hij 4 was. Ma en de kinderen hadden het arm. Antonio was slim en maakte binnen de kortste keren fortuin in Zuid Amerika. De koning kreeg dat te horen en bombardeerde hem meteen tot markies. Ze werden vrienden voor het leven. Antonia liet een paleis bouwen in zijn geboortedorpje in de hoop dat de koning en zijn vrouw er zouden komen logeren. De koning heeft de eerste steen gelegd. Het is een prachtig geheel geworden in neo gotische stijl. Helaas overleed de arme Antonio voordat het gebouw klaar was. Een paar maanden daarna overleed ook de koning.

Ik ben uren in die twee gebouwen geweest. Het was zo interessant. Ook het stadje was enig! Ergens moest ook nog een poort zijn, die door Gaudi was gemaakt en die wilde ik natuurlijk ook spotten. Na heel veel vragen en zoeken heb ik hem uiteindelijk gevonden. Kijk maar op de foto: hij heeft 3 ingangen: de grootste voor voertuigen, de tweede voor mensen en de derde(een rond gat) voor vogels!!!!!! Grappig he?

Tja en toen was de dag alweer bijna om. Er moest nog gegeten worden. Het minst leuke onderdeel van de dag. Vroeger was dat een van de hoogtepunten van de vakantie gezellig met elkaar eten. Nou in je eentje eten: het went gewoon niet. Ik zat in een beeldige patio met allemaal bloemen, lekker eten, maar er is gewoon geen zak aan! Maar ma, het is niet anders en van de rest van de dag geniet ik erg. Ik ben ruim een week onderweg en ik heb zoveel fantastische dingen gezien, daar ben ik blij om.

Reacties

Reacties

Monique

Dat is een verrassing dat Gaudi ook buiten Barcelona aan het werk is geweest. Fantastische gebouwen heeft hij ontworpen en je valt van de ene in de andere verbazing. Hoop dat je het noodweer voor blijft en lekker van de zee en zon kan blijven genieten.
Welterusten ontdekkingsreiziger, droom maar van nieuwe avonturen.

Irca

Mooi verhaal en foto's ?. Nog veel plezier.

Ina

Begrijpelijk dat je het avondeten ongezellig vindt, maar dat heb je thuis ook. En zo te lezen, wat geniet je overdag enorm. Al die mooie nieuwe indrukken. Chapeau Marianne

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!